Tuesday, July 13, 2010

KISAH SEBIJI EPAL DAN SEORANG JEJAKA



di suatu daerah,terdapat sepohon pokok epal yg sgt besar dan buahnya yg sgt merimbun..
setiap yg melalui pohon epal itu, pasti terpesona dgn buahnya yg kelihatan cantik dan lazat.buah epal itu dipetik dan dimakan oleh sesiapa sahaja yg melaluinya.namun,jauh disudut dahan itu terlihat sebiji epal yg sgt cantik warnanya dan bgus kulitnya..

si epal : aduhai malang nasibku.saban hari aku menunggu utk dipetik.namun tiada siapa yg nampak akn diriku.tiada siapa yg mahu memetikku kerana aku sukar utk dilihat kerana dedaunan dan dahan pohon ini.

kebetulan ada seorang jejaka melalui pohon itu dan teringin untuk memetik buah epal di pohon itu..

si jejaka : wah buahnya merimbun,.dia lihat buah yg epal td walaupun terselit dicelahan dedaun.

jejaka itu mula memanjat.buah epal itu tersangat gembira krn akhirnya dia jga bakal dipetik sama spt teman2nya..namun tiba2 jejaka berkenaan berptus asa krn terlalu tinggi kedudukannya.akhirnya dia mula berfikir.

si jejaka : drp aku susah2 petik yg tinggi itu, lebih baik aku petik yg bawah dan mudah ini saja.

alangkah sedihnya hati si epal apabla jejaka itu memetik epal yg kurang kualitinya dan ia kesal ia tk dapat dipetik krn terlalu tinggi dan tersorok. akhirnya kesedihan si epal ini membuatkan ia berfikir,..

si epal :aku cntik, kulitku bagus.tp tk siapa lihat aku. lebih baik aku rendahkan diri aku agr mudah aku dipetik oleh org dan mudah kelihatan.drp aku tinggal di atas dan tidak kelihatan oleh sesiapa.

akhirnya ia rendahkan dirinya sedikit demi agr klihatn dn mudh dipetik..
tiba2 ada seorang jejaka melalui pohon td.dia lihat kulit si epal td cantik dn mnarik,.ketika digigit epal itu tiba2 dia mludah..rupanya epal td sudah digigit oleh oleh ulat gara2 berada di kedudukan rendah yg mnyebabkan ulat2 senang mncapai.akhirnya jejaka itu tnpa berfikir terus buang epal berkenaan ke tanah krn sudah tercemar oleh ulat..akhirnya epal yg dbuang ke tnh itu, membusuk dan tiada sesiapa yg memandang epal itu lg..

wanita mampu memlih sama ada ingin mletakkn diri di thap rendah mahupun tinggi. umpama epal itu,rela merendahkn diri utk mndaptkan phatian walhal sesiapa yg bijaksana psti akn berusaha utk mndptkn yg tbaik sungguhpun berada dtmpt yg tinggi.bukan itu saja,sungguhpun epal di tmpt yg tinggi tidaklah secantik mana namun,pemetiknya pasti akn mkn juga dan mnghargainya krn dia tlh bersusah pyh memanjat berbanding dgn yg mudah dpt dan mudh tuk tidak mghargai.
cantiknya akhlak wanita,.luhur budinya pasti akn kelihatan juga walaupun ia tersembunyi.hanya yg bijak mnilai sahaja yg akn mlihat kcantikannya..

p/s : jgnlah sesekli mrendahkn diri kalian demi ssuatu yg tidak pasti.belum tentu jika kamu merendahkn diri kamu akn dpetik.sesungguhnya penilaian yg plg adil adlh allah yg maha kuasa..usah kamu gusar wahai si gadis,.wanita,...jagalah akhlakmu insyaallah yg dtg pdmu adlh yg ssuai dgn akhlakmu juga,..insyaallah....

8 comments:

Nurul Binti Ibunya said...

betul3x..
benda tak pasti..
macam esok, masih bernafas atau tak ke kita ni lagi kan?

yayahidayah said...

taw xpew!
hehehehe=)
hope kita gud2 jew enn!

FyZa said...

erm nice entry dera..perumpamaan yg sgt bagus..;)

Nurul Binti Ibunya said...

selamat beramal!

shaa bonitaa said...

betol2..tenks! =)

yayahidayah said...

huhuh..welcome bebeh!

Kimie Hashim said...

cool story yayah. ;)

Kimie Hashim said...

cool story yayah. ;) kalau yayah don't mind nanti follow kimi ya. please.. ;')