Sunday, May 23, 2010

PISANG

INTRODUCTION
(aku cilok manew tah)

Pisang mengandungi 3 jenis gula semulajadi sukrosa, fruktosa dan glukosa yang digabungkan dengan gentian. Pisang memberikan tenaga kepada manusia dengan kadar segera dan berterusan. Kajian yang telah dibuat menunjukkan bahawa 2 biji pisang mempunyai cukup tenaga untuk senaman selama 90 minit. Tidak hairanlah pisang dijadikan buah utama kepada atlit terkenal dunia. Bukan itu saja, malah pisang juga amat sesuai untuk mencegah dan merawat beberapa jenis penyakit, menjadikannya amat sesuai dalam pemakanan kita seharian.


Remove Formatting from selection

CERITA DI SEBALIK NYA

ha aku suke buah neyh.ha suke sgt ah.pisang 'rastali' erk ntah lah.tp MEMANG SEDAP ah sya sukew taw.selain tuh buah betik kot.tp memng aku sukew local fruit.mcm epal kew grape kiwi bukan xmkn tp xbesew ah en!sebab xsedap sebab die masam!for ur info aku xsukew mende2 yg masam ye.

PENGALAMAN

penah la ken masew sukma thun 2006.bayangken kami kene bawak pisang sowng sesisir kot.kene habeh ken mkan.stat dari situ lah aku suke mkn pisang.tp MALU kot gie bwak pisang masuk bowling.ahahhaahha.adeh lah sengal tol.sebenarnya pisang neyh lah yg bg sumber energy tok kami maen.even maen sampe 12 game pon.pisang aken diberi selain coklat n isotonik yg kami wat sendry.gilew sumpah xsdap isotonik tuh taw x!

so makan lah pisang ye.bnyak khasiat nyer kawan2.sedap woo!
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

mohd khairi
thanxs 4ur kal
actually rindu gilew babeng kat kamo darl
sangap weh
hahahaha
xpew abaikan
k fine!
abaikan!

4 comments:

Kyosingcat said...

Nampaknye kite mempunyai persamaan...."ade topik pasal pisang" HaHaHa.

yayahidayah said...

2lah pasal...mnyak pengalaman saya kat PISANG neyh!ahhahah

lyndadyana said...

weyh.. ape pisang2 nih..
peberet ku weh..
wt lapa jer..

yayahidayah said...

ha ko sowng jew lah enn!
ttbe menjadi pebelet aku gak taw x!